Lambdasonden – en viktig bildel

Lambdasonden kallas också syresensorn, och det är precis vad denna bildel gör: den känner av syrehalten i bilens avgaser. Lamdasonden är således vanligtvis placerad i motorns grenrör. Lambdasonden och systemet kring den utvecklades av Bosch, och den allra första bilmodellen som hade en lambdasond var Volvo 240, på de bilar som såldes i USA.

Ordet ”lambda” i sondens namn är ett värde, som anger vikten av luft/bränsle-blandningen. Vad som är den optimala blandningen skiljer sig dock åt mellan olika bränsletyper, varför lambdavärdet har normerats så att 1,0 betyder optimal blandning, oavsett bränsle. Om blandningen innehåller mer luft än bränsle (i relation till den optimala blandningen) blir lambdavärdet mer än 1,0, och om den innehåller mer bränsle blir den mindre än 1,0.

Signalen från lambdasonden om syrehalten i avgaserna skickas till ett reglersystem, som utifrån den informationen anpassar tillförseln av bränsle till motorn. Lambdasonden är med andra ord en viktig del av bilens sammansättning. Den kan dock skapa stora problem om den skulle behöva bytas ut. Detta eftersom det är mycket noga att man hittar precis rätt lambdasond för sin bil – inte bara för just det bilmärket och den modellen, utan också för just den årsmodellen. Annars kommer sonden att ge en felaktig avläsning. Det kan vara lättare sagt än gjort att hitta en lambdasond som passar, särskilt om man har en äldre årsmodell. Något som kan underlätta sökandet är dock sidor som http://www.allaannonser.org/, där man med en enda sökning kan leta efter ett föremål (som en särskild lambdasond) på de flesta annonssidorna online.