Handla bildelar online

Med näthandels dundrande intåg har bilhandlare aldrig haft så nära till bildelar som de har idag. Det som tidigare bara var möjligt att inhandla med hjälp av fackmässigt kunniga personer kan du nu som konsument sitta och beställa från hemmets lugna vrå. Om du är anställd på ett bilbolag med ansvar för exempelvis tjänstebilar kan du lättvindigt vända dig till nätet och beställa bildelar enligt kundens önskemål.

Hur beställer jag bildelarna?

Det är relativt lätt idag att beställa bildelar online och det kräver inte att du har någon särskild titel eller fackkunskaper, däremot är det en klar fördel om du har det. Om du i Google skriver in sökordet ”bildelar” får du väldigt många träffar på onlinebutiker som tillhandahåller sökfunktioner där du matar in ett registreringsnummer eller väljer ditt fordon. Mata in ett valfritt registreringsnummer och vips får du upp alla delar du kan beställa till ditt fordon snyggt uppdelat efter kategori.

Väljer du sedan någon av dessa kategorier kan du ofta använda en filterfunktion utifrån dina önskemål, såsom pris – lågt till högt, rekommendation, kundbetyg med flera. Sedan väljer du din produkt genom att lägga till den i ”kundvagnen” eller motsvarande. När du är färdig klickar du på ”Gå till kundvagn” eller dylikt som oftast ligger i menyn uppe i högra hörnet. Kontrollera ditt köp, betala och skicka din beställning.

Regnummer-widgets underlättar

Idag utnyttjar många onlineföretag API:er som innebär att de kommer åt biluppgifter och tekniska data via registreringsnummer som input till tjänsten. På så vis kan man avgöra vilka bildelar som passar de olika bilmodellerna och presentera dem på ett användarvänligt sätt för kunderna, som i sin tur kan gå vidare med sina beställningar.

Att tänka på vid onlinehandel

För att du som konsument ska känna dig trygg när du handlar online behöver du vara klar över en del regler. Det är inte självklart men en del företag kan ha egna köpvillkor och policyer, men många av konsumentens rättigheter enligt konsumentköplagen är ristade i sten och har företräde oavsett vad företaget hävdar, såsom öppet köp och garantier.

  • Om det är fel på varan som konsumenten köpt är säljaren skyldig att mottaga kundens reklamation. Detta gäller i 3 år efter inköpstillfället.
  • Du har 14 dagars ångerrätt efter dagen då du mottagit varan (alltså inte från det datum du köpt varan). Däremot kanske du måste stå för frakten om inte företaget uttryckligen står för returkostnad.
  • Säljaren är skyldig att informera kunder om ångerfristen. Alltså hur lång tid du har på dig att ångra ditt köp, vilket borde framgå i köpvillkoren. Om inte säljaren tydliggjort informationen vid köpet så gäller ångerfristen från den dagen du mottog informationen och om inte säljaren givit dig någon som helst information så gäller ångerrätten så länge som i ett år från det att du mottagit varan. Detta gäller inom hela EU, men om du näthandlar utanför EU är det bäst att kontrollera vad som gäller innan genomfört köp.
  • Undantag från ångerköpet är följande: Flygbiljetter, livsmedel, förseglade underkläder vars försegling brutits och lösnummer av tidningar.